Конструктор уроку з трудового навчання

План – конспект уроку (заняття) №

Тема:               

Дата:

Клас:

Мета: (мета уроку повинна бути читкою і лаконічною, їїпочаток формулюється іменником дієслівного походження (н/д. - ознайомлення, формування, узагальнення…).


         1.     Навчальна
ü  ознайомлення учнів з істотними ознаками певних понять, які будуть більш детально засвоюватись на наступному уроці;
ü  формування трудових умінь;
ü  сприяння оволодінню правильними прийомами роботи
     (або знаннями, які потрібні для виконання трудових прийомів);
ü  сприяння оволодінню вміннями;
ü  сприяння засвоєнню знань учнями з теми…;
ü  забезпечення оволодіння знаннями з теми…;
ü  узагальнення знань учнів з певної теми (розділу);
ü  аналіз хиби в роботі
(якщо учні робили типові помилки у виконанні трудових прийомів).
         2.     Розвивальна
ü  розвиток технічного мислення;
ü  розширення  політехнічного кругозору;
ü  розвиток здібностей до технічної творчості;
ü  розвиток творчого мислення;
ü  розвиток  аналітичних здібностей та логічного мислення;
ü  розвиток пізнавальних здібностей;
ü  розвиток абстрактного мислення (н/д , при вивченні креслення);
ü  розвиток  наочно – образного мислення, просторової уяви;
ü  розвиток  концентрації  уваги, пам’яті  учнів;
ü  розвиток координації, точності рухів рук або виконуваних операцій.
         3.     Виховна
ü  виховання працелюбності;
ü  виховання  організованості, раціональності, практичності;
ü  бережного ставлення до інструментів та матеріалів;
ü  екологічної  спрямованості, любові до природи;
ü  поваги до своєї Батьківщини (до старших, чесність тощо).
         4.     Профорієнтаційна
від того, наскільки серйозно відноситься вчитель  до включення в хід уроку профорієнтаційного матеріалу, буде залежати ефективність роботи всієї школи при підготовці учнів до основного, правильного вибору професії )
ü  формування інтересу до праці …
ü  ознайомлення з професією …
ü  розвиток  уяви про професії, пов’язані  з …
                                                                                                          
Завдання уроку: (початок формулюється за допомогою дієслів)
ü  завдання уроку мають бути короткими і максимально зрозумілими для кожного учня;
ü  під час повідомлення завдань уроку вчитель мусить забезпечити  зворотній зв’язок із класом. Так, після повідомлення завдань  з’ясовує, чи всі зрозуміли сказане і докладно пояснює незрозумілі місця чи слова;
ü  не варто перевантажувати урок завданнями, адже  їх необхідно досягти на даному уроці, тому їх кількість і зміст повинні бути реальними і посильними для учнів. Бажано, щоб було 2 теоретичних та 1 практичне завдання уроку.
ü  завдання уроку формулюються для учнів, а не для вчителя, тому в конспекті уроку завдання слід зазначати у вигляді дієслів, наприклад: „ Визначити форму виробу, обґрунтувати вибір конструкції  виробу, називати слюсарні інструменти, пояснювати будову свердлильного верстата ” тощо. Учитель каже учням, що на прикінець уроку вони повинні пояснювати будову свердлильного верстата, за що й отримають відповідну оцінку.  Добре коли учні обговорюють  завдання уроку. В такому разі учитель підсумовує їх відповіді та виписує на дошці такі завдання. В підсумках уроку учитель знову повертає учнів до завдань уроку. Тут, важливо щоб учні назвали, які завдання було виконано,  а які ні.

Об’єкт праці:

Методи:
(Метод – це засіб досягнення мети. Розрізняють словесні, наочні і практичні  методи навчання)

ü  при викладанні нового матеріалу (розповідь, бесіда з поясненням, лекція, проблемні завдання, демонстрація, ілюстрація (плакати, схеми), відеометод, робота з книгою, ділові, рольові, пізнавальні ігри, навчальні екскурсії)
ü  у практичній роботі (вправи, застосування знань на практиці, мозковий штурм, творча або самостійна ( практична) робота, спостереження, особистий показ, обхід учнів, інструктаж)
ü  заключна частина уроку (усне опитування, письмове опитування, діалог, самоконтроль, зауваження)   

Обладнання та інструменти: (починають з  перерах. крупного обладнання)
ü свердлильний верстат;
ü токарний верстат;
ü швейна машина;
ü набір інструментів;
ü ножиці, спиці, гачки…

Наочні посібники, ТЗН та додатковий матеріал:
ü стенди;
ü плакати;
ü таблиці;
ü малюнки на дошці;
ü натуральні об’єкти;
ü ТЗН (відеотехніка, комп’ютер);
ü дидактичні матеріали (альбоми, каталоги, картки – завдання, тести, технологічні карти виготовлення виробів, комплект слайдів, фрагменти фільму);
ü література, інтернет-сайти.

Міжпредметні  зв’язки:

Тип уроку: (визначається метою, яку вчитель планує на урок).

Тип уроку
Характеристика діяльності
1.

Урок з набуття учнями нових знань
Вступні заняття, повідомлення певного обсягу теоретичних відомостей, формування окремих понять, самостійне вивчення учнями нового матеріалу за підручниками, спостереження за певними технологічними процесами.
2.
Урок формування вмінь і навичок
Основна форма роботи – самостійна діяльність учнів; увага вчителя спрямована на перевірку правильності виконання трудових прийомів.
3.
Урок застосування знань у практичних роботах
Наприклад, уроки моделювання. Учителя цікавить – наскільки вміло і самостійно використовують свої знання учні при виконанні певної роботи.
4.
Урок повторення
Підсумкові заняття: робота з узагальнення знань і вмінь учнів.
5.
Урок перевірки знань, умінь і навичок
Передбачається цілком самостійна робота учнів.
6.
Комбінований урок
Викладення нового матеріалу + формування учнівських навичок.

Час:
1×45 хв.  - урок
2×45 хв.  - заняття
Хід уроку:

1.      Організаційний момент (2-3 хв.)
Привітання (створення позитивного емоційного настрою вчителем), перевірка присутніх, перевірка готовності учнів та майстерні до уроку.
ڭ Учні, одяг яких не відповідає правилам безпеки, до роботи не допускаються.
ڭ Залучення чергових до роботи (повідомляють відсутніх, розносять пенали з інструментами по робочих місцях…).

2.     Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (5-7 хв.)
Рекомендується використовувати інтерактивні форми і методи роботидля даного етапу уроку, що підвищить зацікавленість учнів, бажання включитися в роботу та налаштує на активну творчу діяльність протягом занять.
ڭ Рекомендовані тези для початку спілкування з учнями
   та запису в план-конспект:
-          Всі Ви бачили…
-          Прошу пригадати учнів, коли вони щось робили, працювали разом із батьками;
-          Нагадую, що учні повинні повторити (перерахувати)…
ڭ Застосування методу опитування учнів:
-          Розкажіть про…
-          Охарактеризуйте…
-          Проаналізуйте…
-          Поясніть і наведіть приклад…
-          Розкрийте принцип роботи…
-          Порівняйте властивості…
ڭ Фронтальне опитування:
-          Картки з завданнями
-          Тести
ڭ Бесіда з класом:
-          Назвіть…
-          Поясніть…
-          Перерахуйте…
-          Перефразуйте…
-          Покажіть на дошці…
-          Як звучить правило…
-          Який порядок виконання…
-          Які властивості… 
                                                
3.     Мотивація уроку (2-3 хв.)
(або мотивація пізнавальної діяльності учнів)
Вчитель повідомляє і записує на дошці тему і мету уроку, ознайомлює учнів із планом заняття, методом рефлексії разом із класом розбирає (аналізує) завдання (2 теоретичних і 1 практичне), які будуть поставлені на уроці.
     ڭ  Рекомендовані тези для запису в план-конспект уроку:
-          Звертаю увагу, що отримані на уроці знання та уміння знадобляться учням у різноманітних життєвих випадках (н/д, при виконанні практичних або лабораторних робіт – на цьому або на наступному уроці; при виготовленні сувенірів або подарунків; при догляді за власним одягом; при приготуванні сніданку або вечері);
-          Пояснюю, що учні навчаться здійснювати…
-          Зможуть розвивати рухові якості, пам’ять та уяву;
-          Сказати, чому вони навчаться і навіщо це їм потрібно.
Тільки добре мотивований учень може показати високі результати праці!

4.     Повідомлення  теоретичного (або нового) матеріалу (7-15 хв.)
Під час повідомлення теоретичного матеріалу звичайно висвітлюються 2 питання або 3 коротких. Якщо в плані-конспекті підкреслюється яка-небудь теза, то це означає, що вона дається учням під запис. Якщо вчитель малює малюнок на дошці – цей малюнок обов’язково повинен бути і в план-конспекті. Повідомлення теоретичного матеріалу повинно займати 20-25% робочого часу.
ڭ Рекомендовані тези для запису в план-конспект уроку:
-          З 1 питання повідомляю, що…
-          Ілюструю рисунок на дошці (слід обов’язково вказати його назву), технологічну карту, таблицю, журнал мод, аплікацію, копію чогось…
-          Демонструю фрагмент фільму, зразки виробів, натуральні об’єкти, стенд…
-          Пояснюю правила або поняття (даю під запис).
Викладення нового матеріалу може чергуватися
з безпосередньою перевіркою засвоєння його учнями.
Умовно, відображення теоретичного матеріалу в план-конспекті
 може мати таку структуру:
1.      План питань, які висвітлюються.
2.      Записуються та підкреслюються основні терміни, які потрібно дати учням під запис.
3.      Складається перелік питань (форми перевірки можуть бути різноманітними)  для перевірки засвоєння теоретичного матеріалу учнями.

5.     Вступний інструктаж (до 10 хв.)
ڭ Рекомендовані тези діяльності вчителя для запису в план-конспект уроку:
-          Пояснюю, що учні будуть виготовляти під час практичної роботи (назва об’єкта, його характеристика);
-          У процесі виготовлення виробів учні повинні досягти (вказ. розміри і вимоги до якості виробу);
-          Особисто показую прийоми виконання, інструктую про порядок виготовлення виробу;
-          Якщо існують які-небудь особливі правила, то необхідно їх записати в зошит;
-          По ходу демонструю зразки…
-          Знайомлю з порядком виконання…
-          Ілюструю технологічну карту…
-          Звертаю увагу на дотримання учнями правил безпечної праці.

6.     Практична робота учнів (вказується час, який залишився з усіх частин уроку)
Вчитель забезпечує безперервну роботу учнів, слідкує за станом устаткування, проводить поточне індивідуальне або групове інструктування. При цьому слід звертати увагу на темперамент учня (н/д, флегматикам потрібно повільно скорпульозно пояснити сутність роботи). Завдання, обране для практичної роботи учнів, повинно бути посильне дітям.
Форми організації праці учнів для виконання практичної роботи:
1.      Індивідуальна – 1 учень (учні виконують практичну роботу індивідуально).
2.      Парна -2 учня (розподілити на пари, призначити відповідальних).
3.      Ланкова – 3-5 учнів (розподілити на ланки, призначити відповідальних).
4.      Бригадна – 6-8 учнів (розподілити на бригади, призначити бригадирів).
Під час виконання практичної роботи учнями,
вчитель проводить поточний інструктаж:
-          Перевіряє, чи всі учні приступили до роботи (при необхідності, окремим учням проводиться повторний інструктаж);
-          Звертає увагу на правильність організації робочого місця учнями;
-          Контролює правильність виконання трудових прийомів та операцій, дотримання норм часу (нормування праці);
-          Звертає увагу на вихідну робочу позицію, контролює захват учнями інструментів і матеріалів, перевіряє правильність рухових дій;
НОГИ – ТУЛУБ – ГОЛОВА                     ЛІВА РУКА – ПРАВА РУКА

Л







-          Перевіряє дотримання учнями правил безпечної праці;
-          Перевіряє обсяг виконаної роботи (до цієї перевірки учні повинні виконати…) та її якість (дотримання розмірів).

7.     Заключний інструктаж (5-7 хв.)
ڭ  Рекомендовані тези діяльності вчителя для запису в план-конспект уроку:
-          Приймаю в учнів виконану роботу;
-          Здійснюю кількісні виміри (вказати чого саме);
-          Звертаю увагу на якість виконаних об’єктів праці;
-          Демонструю учням найкращі вироби, а потім представляю вироби з дефектами, пояснюю причини їх виникнення і способи усунення.

8.     Підведення підсумків уроку (2-3 хв.)
ڭ Рекомендовані тези діяльності вчителя для запису в план-конспект уроку:
-          Повідомляю і пояснюю отримані учнями оцінки за урок;
-          Методом рефлексії аналізуємо з учнями рівень досягнення поставлених на уроці завдань (чому навчилися, що засвоїли);



Домашнє завдання:

Домашнє завдання вчитель записує в журнал, а для учнів – на дошку. При визначенні викладачем д/з. на наступний урок слід враховувати принцип варіативності. Дітям необхідно створювати умови для вибору (тобто, вони можуть вивчити або повторити матеріал підручника, опрацювати конспект уроку, виконати письмові завдання або доповнити свої знання  альтернативою – використати ресурси додаткових джерел пошуку інформації: літератури за темами, бесід з дорослими, комп’ютера,  мережі ``Internet``, випереджувальних завдань для пошуку додаткової цікавої інформації, створення мультимедійних презентацій, міні-проектів, дослідів…Освіта вчорашнього дня орієнтована на знання, вміння та навички учнів.

Освіта сьогодення – це аналіз та синтез
отриманих учнями під час навчально-виховного процесу
знань, умінь та навичок!

Після закінчення вчителем підведення підсумків уроку, учням пропонується зайнятися прибиранням робочих місць, а черговим – збором пеналів з інструментами та наведенням порядку в майстерні в цілому.

Немає коментарів:

Дописати коментар