Проблема


Проблема над якою я працюю: 
«Формування ключових компетентностей учнів засобами проектної технології»

Реформування української системи освіти відбувається у відповідності до світових тенденцій, які встановлюють пріоритет творчого розвитку, критичного мислення, компетентностей особистості над традиційним заучуванням знань і вмінь.
Компетентність – це здатність приймати рішення й нести відповідальність за їх реалізацію у різних галузях людської діяльності.
Відповідно до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти, і зокрема, в учнів на уроках трудового навчання. Так, сучасний розвиток суспільства та виробництва потребує не лише навчати учнів запам’ятовувати і відтворювати техніко-технологічні знання та прийоми роботи інструментом, а й застосовувати такі знання та вміння на практиці – через розв’язання творчих завдань (виконання навчальних і творчих проектів), формування відповідного досвіду.
Базовою основою моєї діяльності як учителя трудового навчання є використання проектних технологій для формування життєвих компетентностей.
Головними своїми завданнями вбачаю:
- удосконалити життєві компетентності учня методом використання проектних технологій на уроках праці;
-  дати учням можливість реалізовувати свої здібності, вміння, навички шляхом поетапної роботи над проектом;
 -   систематично впроваджувати моделювання життєвих ситуацій, рольових ігор;
 -          зробити процес навчання цікавішим та раціональним.
Особиста практика та ознайомлення з передовим досвідом роботи видатних учителів дають підстави для висновку, що оптимальним для впровадження компетентнісного підходу в трудовому навчанні є впровадження проектної технології у сполученні таких взаємодоповнюючих технологій, як: компютерно-інформаційні технології; групова навчальна діяльність; технологія формування творчої особистості.
    Вищезазначені інноваційні технології є провідними в моїй роботі. Шляхом взаємодії вони удосконалюють урок в цілому. Підвищують його ефективність та є ключовими для реалізації компетентнісного підходу в навчанні.
Вважаю, що метод проектів з позиції формування компетентностей учнів, є одним з найрезультативніших, оскільки він спрямований не на просте оволодіння деяким обсягом знань, а на розвиток умінь вирішувати проблеми, використовувати знання  на практиці. В основу методу проектів покладено розвиток пізнавальних навичок школярів, уміння самостійно конструювати свої знання. Під час виконання проекту учні отримують навички роботи з матеріалами, інструментами, інформацією.
Реалізувати власну педагогічну проблему, тобто ефективне формування життєвих компетентностей, допомагає проектна діяльність завдяки поетапному, поступовому включенню учня в творчий процес.
Основними  елементами проекту є:
- задум (проблема, задача);
- засоби реалізації (розв’язання);
- результати розв’язання (продукт).
Для того, щоб проектно-технологічна діяльність була ефективна, я обмірковую послідовність поетапного формування вмінь та навичок учнів.
Наприклад, в першому семестрі з учнями 5-го класу вивчаємо тему: «Аплікація як вид художнього оздоблення виробів», після чого діти навчаються складати план виготовлення виробу, виконувати ескізні малюнки виробу, розробляти найпростіші критерії, яким має відповідати виріб (який повинен бути виріб, наприклад, красивий, недорогий, сподобатись мамі), виготовляти його. Для них перші проектні завдання полягають у виборі малюнка-основи для виготовлення аплікації. Поступово учні самостійно на уроках та вдома повинні намалювати виріб-аналог до тем.
З часом виконання проектів учнями ускладнюється. В 6-му класі на запропонованих проектну діяльність вже виноситься не тільки обрання учнями об’єкта діяльності, а й складання плану проектної діяльності (форма – довільна, але учні мають знати, скільки часу відводиться на виконання того чи іншого етапу проекту), виконувати ескізний малюнок виробу, розробляти критерії, яким має відповідати виріб, складати послідовність виготовлення виробу та виготовляти його.
Учнів 7 класу навчаю складати план виконання проекту, здійснювати пошук необхідної інформації, виробів-аналогів, їх аналізувати, виконувати ескізний малюнок виробу, розробляти критерії, яким має відповідати виріб, складати послідовність виготовлення виробу, виготовляти його.
У 8- 9 класах навчаю проектувати та виготовляти вироби, здійснювати оформлення портфоліо (проектної папки) у повному обсязі (окрема папка, всі необхідні документи).
Для підвищення зацікавленості учнів до роботи над виготовленням виробів я навчаю різноманітним технологіям роботи з матеріалами. Ці технології можуть бути як традиційними, так і новітніми. Учні з великим задоволенням опановують ці технології та виконують цікаві творчі проекти.
Наприклад, при вивченні варіативного модуля «Технологія виготовлення м’якої іграшки» у 5-6 класах на підготовчому етапі учням можна запропонувати вибрати варіант виробу із картотеки, яка є у кабінеті. Учні здебільшого вибирають для виготовлення вироби-аналоги, які виготовлялися раніше їх старшими товаришами. Також пропоную учням для пошуку інші джерела, наприклад, базу даних об’єктів праці з трудового навчання, яка знаходиться у шкільному комп’ютері, а також використовую всесвітню мережу Інтернет та журнали. При виборі конструкції виробу акцентую увагу учнів на тому, щоб виріб був не складним та технологічним. Як правило, націлюю увагу учнів на те, щоб вони вибирали аналогічні за даним зразком вироби та вносили до них певні свої зміни. Після того, як учні виберуть майбутній виріб для виготовлення, обґрунтують свій вибір, зроблять аналіз майбутньої діяльності, переходимо до другого конструкційного етапу.
На другому етапі пропоную учням спочатку нарисувати ескіз майбутнього виробу, обрати технологію виготовлення. Потім необхідно виготовити шаблони. Учням, які не в змозі самостійно накреслити ескіз виробу, пропоную роздрукувати готовий рисунок із шкільної бази даних. Після виготовлення шаблонів  учні використовуючи матеріал підручника, самостійно підбирають матеріали та інструменти необхідні для роботи. При виконанні цих робіт учні роблять необхідні записи та виконують ескізи в робочих зошитах.
  Третій етап – технологічний. На цьому етапі здійснюється виготовлення виробу учнями. Вони виконують необхідні технологічні операції: підготовляють основу для нанесення контурів виробу, виготовляють шаблони, вирізують деталі, складають виріб та прикріплюють на основу. Оздоблення можна виконувати блискітки, паєтки, нитки, ґудзики та інші матеріали.
  Захист проекту учні проводять перед класом, розповідаючи про свій виготовлений виріб, оцінюючи його. Під час усного захисту, що по формі нагадує процедуру обговорення наукової роботи, автори представляють, обґрунтовують актуальність, значення, новизну свого проекту і відповідають на запитання слухачів та зауваження опонентів.
   Плануючи дії при виконанні проекту, надаю перевагу груповим формам роботи, тому що під час активної взаємодії учнів між собою, вони вчаться демократичним формам спілкування, толерантності. При обговоренні проблеми, реалізуються завдання розвитку здатності критично мислити, робити висновки, формується  соціальна компетентність. У результаті проектної діяльності забезпечуються сучасні вимоги до розвитку особистості, враховуються її власні інтереси та здібності, виконуються та засвоюються не тільки конкретні трудові дії, але і в системі вирішуються різноманітні конструкторсько-технологічні задачі. Реалізуючи проект, аналізуючи споживчу, економічну, екологічну, технологічну ситуації, учні мають можливість удосконалити технологічну, дослідницьку компетенції, компетенцію самоосвіти та самовдосконалення. Такі види діяльності як художнє моделювання, виконання ескізу, підготовка презентації проекту розвивають творчі здібності дітей.
    Завдяки добору різноманітних завдань, здійснення особистісного підходу при реалізації проектної технології формую в учнів і:
         Інформаційну компетентність, компетентність самоосвіти під час таких видів діяльності:
а) підготовка історико-технічної довідки про об’єкт проектування;
б) аналіз виробів – аналогів та пошук варіантів удосконалення.
в) робота  з різними джерелами інформації.
Творчу компетентність через:
а) створення клаузури виробу;
б) розробка конструкторсько - технологічної документації, необхідної для виготовлення виробу;
в) складання технологічної карти на виготовлення проектного виробу;
г) розробка реклами для презентації творчого проекту;
д) планування роботи над проектом.
 Комунікативну компетентність через виконання групових проектів, використання інтерактивних методів навчання.
         Здоров’язберігаючу – при таких видах діяльності:
а) виготовлення виробу, дотримання правил безпечної роботи під час виконання;
б) фізичні паузи, психологічні хвилини;
в) підбір відповідних (екологічно чистих) конструкційних матеріалів;
екологічна оцінка виробу.
У своїй діяльності віддаю перевагу проектній технології тому, що вважаю, що вона впливає на всі сфери життєдіяльності людини, особливо інформаційну і творчу, які є складовою процесу навчання. Розвиток і поширення використання проектної технології в навчанні розвиває здібності дитини, дає можливість діяти обдумано, застосовувати свої знання, реалізовувати соціальні потреби, формує мотивацію до навчання.
Основним завданням сучасного уроку трудового навчання бачу формування компетентностей особистості, які допоможуть стати успішним у виборі свого життєвого шляху. Досвід моєї роботи доводить, що ефективним засобом досягнення цієї мети на уроках трудового навчання є проектна діяльність. Використання на уроках методу проектів надає навчанню природного характеру, сприяє створенню в школі для дитини комфортного місця для активного громадського життя. Наведена модель навчання охоплює формування та розвиток усіх ключових компетентностей учня, комплекс яких є центральним в системі компетентнісного підходу.

Немає коментарів:

Дописати коментар